Spelenderwijs je kind gelukkig maken!

Ouders willen maar een ding, of ze kleine kinderen hebben of al grotere kinderen; je wil dat je kind gelukkig wordt. Dat ze lekker in hun vel zitten en vol vertrouwen in de wereld staan. Ik weet dat dit in ieder geval voor mij als moeder geldt. De grote vraag is natuurlijk hoe je als ouder voor elkaar krijgt dat dit bij je kind gestimuleerd wordt? Het antwoord is dat dit op verschillende manieren te doen is, en dat ze ook nog leiden tot leuke tijd samen met je kind!

Mijn oudste zoon is buiten de deur een bijzonder stoere knul maar eenmaal thuis op de bank is het een echte knuffelbeer; hij zoekt makkelijk lichamelijk contact en niet eerder had ik bij dit onderwerp stilgestaan, maar mijn dochter, die drie jaar jonger is, is wat minder van het knuffelen en van kusjes “houdt ze niet”… Tsja, dit is wat meer een uitdaging! Gelukkig zijn er heel veel alternatieve manieren; knuffelen is niet de enige manier van lichamelijk contact. Zo vindt mijn dochter het heerlijk om “kinderyoga” te doen: ze rolt de yogamat uit en roept: “mama, ik ben een bloemetje!” terwijl ze in kindhouding om de grond ligt: aan mij de taak om het te laten regenen (met mijn vingers tikkelen op de rug) en zonneschijn te laten komen (met de handen draaiende beweging om haar lichaam heen), en als het bloemetje volledig is gegroeid, komt de wind (in haar gezicht blazen) totdat het bloemetje omvalt… waarna het allemaal weer overnieuw begint!

Waar het allemaal om draait is dat je kind via meerdere zintuigen leert om zich comfortabel in zijn of haar lichaam te voelen. Letterlijk lichamelijk contact zorgt voor de aanmaak van oxytocine, héél goed dus voor ieder mens om iedere dag een portie lichamelijk contact te maken en voor kinderen is het essentieel als je wil dat ze zich goed voelen.

Als je als ouder dit samen met je kind doet, maakt het ook nog eens dat de ouder-kind hechting versterkt! Uiteraard alleen wanneer je als ouder goed in de gaten houdt wat je kind wel of niet leuk vind en zijn of haar grenzen ook respecteert. Lichamelijk contact is natuurlijk heel goed, maar het stimuleren van de tastzintuig op zichzelf is ook heel belangrijk, en voor sommigen kinderen die om wat voor reden ook heel veel moeite hebben met lichamelijk contact, een manier om ze wel prettig in hun eigen lichaam te laten zitten.

In het boek Kinder yoga en Spelenderwijs verbinden en hechten vind je tal van simpele, leuke manieren van contact maken met je kind. Veelal zijn het activiteiten en spelletjes die je wel kent uit je eigen jeugd, maar waar je domweg nooit meer aan hebt gedacht.

Hieronder een aantal ideetjes om contact met je kind te maken, of om je kind goed contact met zijn of haar eigen zintuigen te laten maken.

  • Het spelletje “de maan is rond” waarbij je de maan op de rug van je kind tekent en afsluit met een letter die je kind moet raden, of als je kind nog geen letters kent, figuren (vierkant, bloem, giraffe).
  • Bij elkaar luisteren naar de geluiden in de buik en geluiden bij het hart.
  • Kwam een muisje aangelopen, zomaar in … (naam kind) nekje gekropen (met je vingers van de rug naar de nek trippelen)
  • Je kind laten liggen en een van de favoriete knuffels op de buik leggen: bij de inademing gaat de beer omhoog, en bij de uitademing omlaag. (Een goede oefening om een kind zich bewust van de ademhaling te laten worden)
  • Jij bent een tunnel! (sta op handen en voeten): laat je kind eronderdoor kruipen; of laat je kind bedenken als welk soort dier ze eronder door kan kruipen.
  • Met de handen allerlei verschillende materialen voelen (knikkers, scheerschuim, zand enz.)
  • Mummie maken; De een moet de ander met wc papier omwikkelen tot het een mummie is.
  • Driepoot race; Naast elkaar staan en de benen die naast elkaar staan verbinden met een doek: nu zo snel mogelijk een parcours afleggen.

Deze oefeningen zijn echt voor kinderen en niet echt voor pubers. En ja, zodra de puberteit intreedt verminderd, of verdwijnt zelfs, het zoeken naar lichamelijk contact met de ouders; de contactmomenten met ouders worden in het geheel minder. Deels worden deze contactmomenten natuurlijk opgevangen door contact met leeftijdsgenoten, maar dat is weer heel anders. Ouders vinden dit vaak frustrerend, hoewel het een belangrijk onderdeel is in de ontwikkeling van een puber (het opbouwen van een eigen identiteit, loskomen van je ouders). Veel pubers douchen daarom bijvoorbeeld erg lang, dit is namelijk een manier om oxytocine aan te maken. Maar het betekend niet dat je als ouder niets kan betekenen! Kijk of er nog bezigheden zijn die je wel samen met je puber kan en mag doen, bijvoorbeeld samen koken, de haren van je dochter borstelen, haar nagels lakken, buiten een balletje trappen, stoeien/worstelen samen een spelletje doen. Het hoeft niet vaak te zijn, het hoeft niet veel te zijn; ik zou zeggen, geniet vooral van de momenten als deze zich voordoen!

Heb jij andere leuke ideeën waarmee je met je kind contact maakt? Laat het me weten, ik hoor het graag!

Geplaatst door: Nienke

Continue Reading

‘…als je oud en bibberig wordt in je anatomie, als je ’s nachts wakker ligt het luistert naar de ontreddering van je aderen, als je je enige liefde mist, als de wereld om je heen verwoest wordt door kwaadaardige gekken, of je weet dat je eer wordt vertrapt in de riolen der lagere geesten. Dan staat je maar een ding te doen – te leren. Leren waarom de wereld draait zoals -ie draait en waardoor hij zo gaat. Dat is het enige wat de geest nooit kan uitputten, nooit kan vervreemden, waar hij nooit door gekweld kan worden, nooit kan vrezen of wantrouwen, en nooit een ogenblik spijt van zal hebben.’

T.H. White, Koning voor eens en altijd

Geplaatst door: Corine

Continue Reading

Kennismaken met EFT!

Mogelijk heb je er wel eens van gehoord: EFT (Emotional Freedom Technique).Een combinatie van het tikken op belangrijke meridiaan punten en benoemen van emoties. Het is een  techniek die bijzonder effectief is, voor kleine én grote emotionele strubbelingen! Het leuke is dat je het makkelijk zelf kan leren toepassen via informatie op internet, en mocht je toch meer nodig hebben kan je altijd een EFT practicionar in je omgeving op zoeken om je te begeleiden. Je hoeft er niet in te geloven: gewoon toepassen en je zult het gaan zien… Gisteren, 27 februari is het jaarlijkse gratis event EFT World Summit begonnen: je kan je hiervoor opgeven en dan krijg je naast uitleg elke dag 2 filmpjes met inspirerende sprekers die ook EFT beoefenen en je aan de hand meenemen. Ik zou zeggen, gewoon doen!

The Tapping Solution (EFT): How To Get Started

Geplaatst door: Nienke

 

 

Continue Reading

Vier vragen die je leven veranderen, Byron Katie

Een paar maanden geleden schreef ik een stukje over aanvaarding. Het aanvaarden van de realiteit: erkennen dat wat er op een bepaalt moment gebeurt ook gebeurt en het erkennen van je gedachten en je gevoelens in het moment.

Een boek dat het proces van aanvaarding kan ondersteunen is “Vier vragen die je leven veranderen” van Byron Katie. Ze nodigt je uit om aan de hand van vier vragen jouw gedachten over de realiteit die lijden veroorzaken te erkennen en te onderzoeken: 1. is je gedachte waar, 2. is het absoluut waar, 3. hoe reageer je als je deze gedachte gelooft, 4. wie zou je zijn zonder deze gedachte, en keer de gedachte om.

Het onderzoeken van gedachten vind ik een mooie aansluiting op mijn huidige meditatiebeoefening. Ik ben gedurende een langere periode bezig met het erkennen van mijn gedachten, oordelen en automatische reactiepatronen, maar minder om deze ook daadwerkelijk te onderzoeken. Nu ik hiermee begonnen ben, aan de hand van de methode van Byron Katie, merk ik dat het wel degelijk bevrijdend werkt.

Op internet is veel informatie over Byron Katie en haar methode te vinden. Zo vind je op de site “http://thework.com/sites/thework/nederlands” een uitgebreide toelichting op haar methode en werkbladen die je hierbij kunnen helpen. Aan de hand van de informatie op deze website kun je eigenlijk meteen aan de slag. Ook op Youtube vind je filmpjes over het toepassen van de methode en interviews met Byron Katie.

Geplaatst door Corine

Continue Reading

Oprah & Deepak – 21 day meditation experience

Ik volg nu alweer tien dagen de 21 day meditation experience van Deepak Chopra en Oprah Winfrey. Het onderwerp van de meditaties is ‘The power to connect’. 21 dagen lang kun je elke dag een nieuwe meditatie van ongeveer twintig minuten downloaden.

Oprah Winfrey leidt elke meditatie van Deepak Chopra in. Deepak Chopra geeft een mantra die je tijdens je meditatie zachtjes kunt opzeggen als je dit wilt. Ook hoort bij elke meditatie een message of the day en een centering thougt. De centering thougt helpt je om de boodschap van de meditatie gedurende de dag vast te houden. Zo was de eerste dag de centering thougt ‘Ideal relationships are my intention every day’, de tweede dag ‘My relationships begin with true love and caring for myself’ enz.

De meditation experience is al 10 dagen bezig, maar je kunt de meditaties nog tot vier dagen terug beluisteren. Dus het is zeker de moeite waard om nog mee te doen als je geïnteresseerd bent. Ook als je nog geen ervaring hebt met mediteren, zijn deze meditaties een leuke en laagdrempelige manier om met meditatie kennis te maken. Via de website www.chopracentermeditation.com kun je je registreren en de meditaties beluisteren.

Geplaatst door Corine

Continue Reading

Nooit meer te druk, Tony Crabbe

We hebben het (bijna) allemaal mis! Je leven zou uit zoveel meer moeten bestaan dan “druk” bezig zijn met wat er op je pad komt. Door alle drukte vergeet je wat echt belangrijk is in je leven en wat jou gelukkig maakt. Of misschien vergeet je het niet, maar vind je het eng om je eigen weg te gaan. Omdat je bepaalde overtuigingen hebt die je hiervan weerhouden.

“Dit boek is zeker geen pleidooi voor nietsdoen”, aldus Tony Crabbe. Hij vraagt je stil te staan bij onze huidige drukke levensstijl en na te denken over de manier waarop we omgaan met de stroom aan informatie, eisen en verwachtingen die in het dagelijks leven op ons afkomt. (pag. 14)

In zijn boek onderscheidt de auteur drie aspecten van drukte: drukte als ervaring, drukte als middel tot succes en drukte als middel tot geluk. Deze drie aspecten leiden naar drie kernbegrippen die van essentieel belang zijn om niet drukte maar ons welzijn voorop te stellen: beheersbaarheid, onderscheiding en betrokkenheid. Het boek bestaat uit drie delen. Elk deel bestaat uit meerdere hoofdstukken en beschrijft één van de drie hiervoor genoemde kernbegrippen. De auteur legt uit hoe je deze aspecten in je leven een plek kan geven om zo jouw drukte de baas te worden. Elk hoofdstuk eindigt met een kort overzicht van adviezen waar je direct mee aan de slag kunt.

Het eerste kernbegrip is beheersbaarheid. Hiermee bedoelt de auteur, dat je het gevoel moet krijgen dat je je eigen leven beheerst in plaats van dat je geleefd wordt. In dit deel van het boek wordt onder andere onderbouwd dat niet het managen van je tijd ervoor zorgt dat je je minder overbelast zult voelen, zoals velen van ons denken, maar het managen van je aandacht. Hierbij is het van belang dat we accepteren dat we nooit alles in de hand zullen hebben. Hoe hard we hier ook ons best voor doen. Verder zul je, als je het gevoel terug wilt krijgen dat je je eigen leven beheerst, belangrijke en moeilijke keuzes moeten maken.

Het tweede kernbegrip is onderscheiding. Dit deel ziet voornamelijk op je carrièrestrategie. Druk bezig zijn al middel tot succes is achterhaald. We denken dat we meer bereiken als we meer doen, maar het tegendeel is waar. In onze informatie-economie kunnen we alleen succesvol zijn door onszelf te onderscheiden, aldus de auteur. Formuleer je eigen merk gebaseerd op je strategie en voornaamste bijdrage aan je bedrijf. Leef naar je merk. Verder bespreekt de auteur hoe we kunnen focussen op de belangrijke dingen die ertoe doen, en die impact maken, in plaats van je te laten verleiden mee te gaan in de drukte.

Het derde kernbegrip is betrokkenheid. In het derde deel van zijn boek legt hij uit hoe we gelukkiger kunnen worden door prioriteit te geven aan onze waarden. En dat we gelukkiger worden van een sterkere betrokkenheid bij minder vrienden dan veel oppervlakkige relaties.

Het boek geeft inzicht in hoe je erachter komt wat voor jou echt belangrijk is, zowel in je werk als privé, en geeft praktische tips om dat aspect van jouw leven dat je wilt veranderen ook daadwerkelijk aan te pakken. Zijn boek sluit aan bij de zoektocht van veel mensen in onze huidige westerse maatschappij naar een minder gejaagde levensstijl en meer zingeving en diepgang. Hij geeft in zijn boek niet alleen wat je kunt veranderen maar ook hoe dat doet c.q. hoe je je gedrag verandert. Want uit onderzoek blijkt telkens weer dat alleen goede voornemens niet voldoende zijn, evenmin als de motivatie om te veranderen. (pag. 315)

Tony Crabbe is bedrijfspsycholoog en adviseert verschillende multinationals zoals Microsoft, Disney, News Corp en HSBC. Verder is hij als wetenschappelijk onderzoeker op het gebied van organisatiepsychologie verbonden aan het Birkbeck College van de Universiteit van Londen. Als je meer wilt lezen over Tony Crabbe kun je terecht op zijn website: www.tonycrabbe.com. Via deze link vind je zijn TEDx talk “why are we always so busy?: https://www.youtube.com/watch?v=H2B9XpwKuP4.

wp_20161013_001

“Nooit meer te druk” is verschenen in 2016 (Nederlandse vertaling), bij Uitgeverij Luitingh-Sijthoff B.V., Amsterdam. Aantal pagina’s 351. ISBN 978 90 245 7268 7.

Geplaatst door: Corine

Continue Reading

SHAKE IT OFF! TRE van David Bercelli

Wie kent het spreekwoord “op je benen trillen” niet? Of “trillen als een rietje”? En menig honden- of kattenbezitter heeft zijn diertje rillend onder een trap gevonden met de jaarwisseling. Waar het in alle gevallen om gaat is dat hier een link wordt gelegd tussen trillen en angst of hevige spanning.
Wat in minder gevallen bekend is, is dat dit trillen van angst een gezonde reactie is van het lichaam om je van de spanning te ontladen…Een reactie die wij volgens David Bercelli verleerd zijn in onze huidige maatschappij.  En dit rillen  is precies wat je gaat doen met TRE oefeningen. Een reeks oefeningen ontwikkeld door David Bercelli die tot gevolg hebben dat je vanuit je benen uit gaat trillen. En wat is het doel van dit trillen? Het loslaten van je angsten en spanningen: TRE staat voor Trauma en Tension Release Exercises.
Nieuwsgierig als ik was naar de werking hiervan heb ik afgelopen maart een workshop  gevolgd bij Pepine van den Berg. Het was een koude ochtend en de verwarming deed het niet, maar met een dekentje om ons heen was de kou zo weg: eerst kregen we een uitleg over het rillen, wat de werking er van is op het lichaam om vervolgens de reeks aan voorbereidende oefeningen te doen en uiteindelijk… te trillen.
Na afloop was ik  moe, heel moe. In de weken daarna deed is af en toe de oefeningen, zeg zo een keer in de week. En wat merkte ik? Dat mijn verschrikkelijke zweetlucht onder mijn oksels verdween! Een bijzonder vervelende kwaal waar ik als puber al last van had. Ik heb het over een zeer indringende zweetlucht, heel naar omdat ik zodra ik door heb dat ik naar zweet ruik, niet meer zo ontspannen met anderen kan praten en omgaan. Ik was dus razend enthousiast over de effecten van de oefeningen maar toch deed ik de oefeningen niet regelmatig.
dsc_00061
Afgelopen zomervakantie merkte ik dat ik moeite had om te ontspannen. Heel vervelend, aangezien dit meestal toch zo’n beetje de reden is om op vakantie te gaan. Eenmaal terug van vakantie heb ik besloten dat ik 6 weken lang de oefeningen 3 keer per week ging doen. David Bercelli adviseert om de eerste 4 weken de oefeningen 3 keer per week te doen en daarna 1 a 2 keer per week de oefeningen te doen als onderhoud. Ik heb er dus 2 weken extra bij gedaan. Waarom? Omdat ik bedacht heb dat als ik het 6 weken volhoud, ik het daarna zo in mijn systeem heb dat ik het vast blijf doen.
En ik kan je melden dat het mij echt wel moeite kostte om het drie keer per week te doen, zeker met alle voorbereidende oefeningen er bij. Ik heb mezelf daarom een flinke beloning voorgehouden om het vol te houden…eh, ja,  ik heb nu een heel mooi paar nieuwe schoenen! Ik deed de oefeningen altijd in de avond. De eerste twee  weken ben ik vooral heel moe geweest, moe alsof ik intensief gewandeld had de hele dag; dus op tijd naar bed. En wat merkte ik na verloop van tijd? Eerst viel het me op dat mijn bekkenbodemspieren sterker waren geworden van de oefeningen en vervolgens werd ik energieker, veel energieker en ontspannen. Ik merkte bijvoorbeeld dat ik in de ochtend meer kon doen voordat ik de kinderen naar school moest brengen.
En hoe dat werkt? Ik heb de indruk dat ik mijn focus beter op dingen kan houden, wat meer energie tot gevolg heeft, en ja, als ik ruim op tijd de kinderen aangekleed en gevoed in een opgeruimd huis heb, voel ik me heel ontspannen. Of, voel ik mij meer ontspannen waardoor ik meer energie heb en meer kan focussen? Ik heb gewoon geen idee hoe het precies werkt, maar wat ik wel weet is dat ik veel beter in mijn vel zit, ik vind het echt super deze oefeningen! Ik ga het niet volhouden om het 3 keer per week te blijven doen maar een a twee keer per week moet lukken. Ik heb ontdekt dat ik ook zonder alle voorbereidende oefeningen kan trillen, waardoor ik het soms voor de TV doe of in bed terwijl ik een boek lees, en ja, dat maakt het wel makkelijker om te doen!
Zelf aan de slag met TRE? Je kan boeken kopen waarin de oefeningen beschreven staan, ik zelf vond het wel heel fijn om een keer de workshop gedaan te hebben, gewoon om zeker te weten dat ik alles goed uitvoer en ik het makkelijker zelf uitvoer, ik raad dit dan ook iedereen van harte aan.
Meer info over TRE? Check hier de officiele website of de website van Pepine van den Berg.
Geplaatst door Nienke
Continue Reading

Hooggevoeligheid

Wat is hooggevoeligheid? Mensen die hooggevoelig zijn, zijn gevoeliger voor indrukken en prikkels dan de gemiddelde mens. De informatieverwerking tussen het binnenkomen van een prikkel en het verwerken hiervan door de hersenen werkt bij een hooggevoelig persoon uitgebreider en nauwkeuriger. Een hooggevoelig persoon merkt in het dagelijks leven dan ook meer signalen en details op, en heeft meer tijd nodig om indrukken te verwerken. De waarneming kan zelfs zo intens zijn dat het naar en pijnlijk wordt, net zoals bij autistische mensen. Zo kunnen sommige hooggevoelige mensen niet tegen hard en onverwacht geluid. Anderen hebben weer een overactieve waarneming bij geur of tast, en bij sommigen zijn alle zintuiglijke waarnemingen overactief (zie ook p.21 en 22 van ‘Voluit leven met hooggevoeligheid’ van Susan Marletta-Hart).

Gelukkig heeft hooggevoelig zijn ook veel mooie kanten. Vooral als je goed met deze eigenschap om kunt gaan. Een hooggevoelig persoon is vaak consciëntieus en overweegt uiterst grondig. Ook zijn hooggevoeligen vaak invoelend, creatief en kunnen ze intens genieten: van lekker eten, natuur, kunst en muziek. Andere belangrijke kenmerken van een hoogsensitief persoon (kunnen) zijn:

  • Zijn zich bewust van subtiele signalen in de omgeving.
  • Worden beïnvloed door de stemmingen van anderen.
  • Tijdens drukke dagen hebben zij meer behoefte om zich terug te trekken in bed, een donkere kamer of een plek waar men ongestoord alleen kan zijn.
  • Raken gemakkelijk overvoerd door zaken als fel licht, sterke geuren, grove weefsels of harde sirenes.
  • Hebben een rijke en complexe innerlijke belevingswereld.
  • Voelen zich niet op hun gemak bij harde geluiden.
  • Kunnen diep geroerd raken door kunst of muziek.
  • Schrikken snel.
  • Als hoogsensitieven zich in een omgeving niet prettig voelen, weten zij meestal wat er moet gebeuren om dat te veranderen (door bijvoorbeeld het licht te dimmen of het meubilair te verplaatsen).
  • Raken geïrriteerd als mensen hen te veel tegelijkertijd willen laten doen.
  • Doen erg hun best om te voorkomen dat er fouten worden gemaakt of dat ze iets vergeten.
  • Kijken bij voorkeur niet naar gewelddadige films of tv-programma’s.
  • Voelen zich ongemakkelijk als er veel om hen heen gebeurt.
  • Veranderingen in het leven brengen hen van hun stuk.
  • Geven hoge prioriteit aan het vermijden van situaties die hen van streek maken of overbelasten.
  • Als kind worden/werden zij door hun ouders of leerkrachten gevoelig of verlegen gevonden.

(Bron: Aron, Elaine N., Hoog sensitieve personen: Hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt, Amsterdam, Uitgeverij Archipel, 2002.)

Als hooggevoelige is het zeker de moeite waard om je verder in dit onderwerp te verdiepen. Het helpt je om je  “eigenaardigheden” te herkennen, deze te accepteren, en te weten wat je eigen gebruiksaanwijzing is. Ook kun je veel baat hebben bij mediteren. Hierdoor raak je minder snel overprikkeld, leer je herkennen wanneer je overprikkeld bent en hoe je hier dan het beste mee om kunt gaan. Ook zou je je als hooggevoelig persoon kunnen afvragen wat nu juist de positieve kanten van deze karaktereigenschap zijn (bijvoorbeeld invoelend, creatief en grondig), en hoe je deze verder kunt ontwikkelen. Iedereen die denkt dat hij of zij (of een gezins- of familielid) hooggevoelig zou kunnen zijn, en zich hierdoor in het dagelijks leven misschien wel beperkt voelt, raad ik zeker aan meer over dit onderwerp te lezen.

In de praktijk van alledag is het als hooggevoelige belangrijk om je grenzen aan te geven. Hierbij is het misschien niet altijd verstandig letterlijk het woord hooggevoelig in de mond te nemen. Het klinkt mij altijd een beetje zweverig en aanstellerig in de oren, en dit doet absoluut geen recht aan wat deze karaktereigenschap daadwerkelijk inhoudt.

Maar goed, uiteindelijk maakt het niet zoveel uit wat voor etiket je op je eigen karakter plakt, het gaat erom dat je je eigen gebruiksaanwijzing kent en hiernaar leeft, zonder je al te veel aan te trekken van wat anderen hiervan vinden!

Elaine Aron is de grondlegster van het begrip hoog sensitief persoon (HSP). In dit YouTube filmpje legt Elaine Aron uit wat dit begrip inhoudt. https://www.youtube.com/watch?v=04gnoReKgD4

Geplaatst door: Corine

Continue Reading

Vipassana, inzichtmeditatie als pad tot bevrijding door Joseph Goldstein

Wat een fijn boek is dit! Mijn “meditatieritueel” ziet er ’s morgens als volgt uit: ik doe wat yogaoefeningen (die heb ik hard nodig om wakker te worden om 6.15), daarna ga ik twintig minuten zitten en vervolgens lees ik een inspirerend stukje tekst dat mij die dag helpt om aanwezig, aandachtig te zijn. Soms pak een willekeurig stukje tekst, soms heb ik een thema, voor een week of een maand, en dan zoek ik daar een stukje tekst bij. Zoals aanvaarding, niet oordelen, mindful communiceren enz.

Momenteel lees ik elke dag een stukje uit “Vipassana”. Het boek behandelt verschillende aspecten van boeddhistische inzichtmeditatie (toel.: bij inzichtmeditatie staat de beoefening van aandacht, opmerkzaamheid centraal. Centraal staat aandacht voor je gedachten, lichamelijke sensaties en gevoelens (zelfobservatie) hetgeen je onder andere inzicht geeft in je eigen, jezelf (onbewust) aangeleerde, automatische reacties en oordelen) en bestaat uit ruim zestig paragrafen van drie, vier of vijf bladzijden die goed afzonderlijk gelezen kunnen worden. Dus ideaal als je ’s morgens geen tijd hebt om veel te lezen maar wel wat inspiratie wil voor die dag. Joseph Goldstein gaat ook uitgebreid in op de bekende, en herkenbare, valkuilen van meditatie. Dit vind ik nuttig om te lezen omdat het mij scherp houdt. Helemaal als je zoals ik (nog) een beetje in je eentje bezig bent en daardoor weinig feedback krijgt (misschien toch een meditatieleraar of meditatiegroep?). Dit boek is niet zozeer verdiepend als wel heel praktisch, het bevat duidelijke aanwijzingen, is makkelijk leesbaar en kan inspiratie bieden voor elke dag. Ik had het een half jaar ongelezen in de kast staan en toch pak ik het er weer bij.

Joseph Goldstein is mede-oprichter van en als leraar verbonden aan Insight Meditation Society (IMS) te Barre, Massachusetts (USA). Hij is een van de bekendste westerse Vipassana-meditatieleraren en heeft verscheidene boeken geschreven. Hiervan zijn enkele in het Nederlands vertaald (o.a. Vipassana – Inzichtmeditatie als pad tot bevrijding, De opkomst van een westers boeddhisme, en samen met Jack Kornfield Op zoek naar het hart van wijsheid).

Op YouTube vind je verschillende lezingen van Joseph Goldstein en door hem ingesproken geleide meditaties.

Namasté

Geplaatst door: Corine

 

Continue Reading